Ahad, 25 November 2018

PENGENALAN POWER POINT 2017







PENGENALAN

Microsoft PowerPoint ialah program persembahan kini dibangunkan oleh Microsoft, untuk digunakan pada kedua-dua sistem operasi Microsoft Windows dan Apple Macintosh. PowerPoint, pada mulanya dinamakan "Presenter", telah dicipta oleh Forethought Inc.. Versi Microsoft PowerPoint telah dilancarkan secara rasmi pada 22 Mei 1990, sebagai sebahagian daripada suite Microsoft Office. PowerPoint berguna untuk membantu membangunkan format persembahan berdasarkan slaid dan pada masa ini adalah salah satu program persembahan berdasarkan slaid yang paling biasa digunakan boleh didapati. Microsoft juga telah mengeluarkan aplikasi PowerPoint untuk digunakan pada sistem operasi mudah alih Apple dan Android.

SEJARAH MICROSOFT POWER POINT

Microsoft PowerPoint (atau hanya PowerPoint) adalah program persembahan, dicipta oleh Robert Gaskins dan Dennis Austin di sebuah syarikat perisian bernama Forethought, Inc. Ia dikeluarkan pada 20 April 1987, pada mulanya untuk komputer Macintosh sahaja. Microsoft memperoleh PowerPoint $ 14 juta tiga bulan selepas ia muncul. Ini adalah pengambilalihan pertama Microsoft yang ketara, [dan Microsoft menubuhkan unit perniagaan baru untuk PowerPoint di Silicon Valley di mana Forethought telah ditempatkan. Microsoft PowerPoint adalah salah satu daripada banyak program yang dijalankan oleh syarikat Microsoft dan boleh dikenal pasti dengan oren dagangnya, dan P awal pada logo. Ia menawarkan pengguna banyak cara untuk memaparkan maklumat daripada persembahan mudah kepada persembahan multimedia kompleks.

PowerPoint menjadi komponen suite Microsoft Office, yang pertama ditawarkan pada tahun 1989 untuk Macintosh dan pada tahun 1990 untuk Windows, yang menggabungkan beberapa aplikasi Microsoft. Bermula dengan PowerPoint 4.0 (1994), PowerPoint telah diintegrasikan ke dalam pembangunan Microsoft Office, dan mengadopsi komponen biasa bersama dan antara muka pengguna yang terkumpul.

Penguasaan pasaran PowerPoint adalah sangat kecil pada mulanya, sebelum memperkenalkan versi untuk Microsoft Windows, tetapi berkembang dengan pesat dengan pertumbuhan Windows dan Office. (pp402-404) Sejak akhir 1990-an, bahagian pasaran PowerPoint dalam persembahan perisian persembahan telah dianggarkan pada 95 peratus.

PowerPoint pada asalnya direka untuk menyediakan visual untuk persembahan kumpulan dalam organisasi perniagaan, tetapi telah banyak digunakan dalam banyak situasi komunikasi lain, baik dalam perniagaan maupun di luar. Kesan penggunaan PowerPoint yang lebih luas ini telah dialami sebagai perubahan yang kuat di seluruh masyarakat, dengan reaksi kuat termasuk nasihat yang harus digunakan kurang, harus digunakan secara berbeza, atau harus digunakan dengan lebih baik . 

Versi PowerPoint pertama (Macintosh 1987) digunakan untuk menghasilkan transparansi overhead, yang kedua (Macintosh 1988, Windows 1990) juga boleh menghasilkan slaid warna 35mm. [17] Versi ketiga (Windows dan Macintosh 1992) memperkenalkan keluaran slaid maya video ke projektor digital, yang akan dari masa ke masa menggantikan sepenuhnya ketelusan dan slaid fizikal. Sebilangan besar versi utama sejak itu telah menambah banyak ciri tambahan dan mod operasi [9] dan telah membuat PowerPoint tersedia di luar Apple Macintosh dan Microsoft Windows, menambah versi untuk iOS, Android, dan akses web. 





Microsoft PowerPoint 2013 logo.svg
PembangunMicrosoft
Keluaran pertama22 Mei 1990; 28 tahun yang lalu
Keluaran stabil1612 (Dibina 7668.2074) / 31 Januari 2017; 20 bulan yang lalu[1]
Ditulis dalamC++[2]
Sistem pengendalianMicrosoft Windows
JenisProgram persembahan
LesenTrialware
Tapak sesawangoffice.microsoft.com/powerpoint

(CREDIT WIKIPEDIA)

0 ulasan:

Catat Ulasan